تخریب گسترده قبرستان مسیحیان در کرمان
نوشته شده توسط : reza ranjbar

تخریب بناها و قبرستانهای متعلق به مسیحیان با انگیزه‎های مختلف صورت می‎گیرد، گاهی سودجویی‎های شخصی، گاهی تحریم‎های دینی و اعتقادی و گاهی هم با انگیزه‌ کسب سودهای میلیاردی از زمین‎هایی که این آثار تاریخی در آن قرار دارند.

«محبت نیوز»- کرمان یکی از استان‎هایی است که دستکم براساس سوابق و پیشینه خبرها، آسیب و تخریب بناهای متعلق به مسیحیان در آن آمار بالایی دارد و همواره پشت این تخریب‎ها علاوه بر انگیزه‎های شخصی نظیر سودجویی و گنج‎یابی مسائل دیگری به مانند عقیدتی و سیاسی که پشت آن سازمان‎ها و نهادهای دینی و امنیتی قرار دارند نیز دیده می‎شود.
در ماه‎های اخیر شایعاتی در مورد تخریب قبرستان مسیحیان کرمان پخش شده بود اما تصویر یا گزارش مستندی از آن در دست نبود اما به تازگی بخش گزارشگران شبکه «من و تو» ویدئویی کوتاه در باره تخریب این قبرستان منتشر کرده که متاسفانه مؤید خبرهای گذشته بود.
به طور مشخص بعضی قبرها به طور کامل حفر شده است و مشخص نیست چه بر سر اجساد و تابوت‎هایی که در آن دفن شده‌ آمده است. حتی مشخص نیست عامل یا عوامل آن چه کسانی هستند و با چه انگیزه‎ای دست به این تخریب زدند.
قبرستان مسیحیان در محدوده‌ی تندرستان کرمان بیش از ۱۰۰ سال قدمت دارد و افراد و مفاخر سرشناس در آن دفن شدند. این بار اول نیست که این قبرستان تخریب می‎شود. بسیاری از افراد سودجو با انگیزه پیدا کردن گنج و عتیقه تاریخ را شخم می‎زنند و هیچ سازمانی مسئولیت این آسیب‌ها را به عهده نمی‎گیرد.
دکتر «دادسن» پزشکی انگلیسی که در کرمان افراد بیمار و نیازمند را مداوا می‌کرد از مشاهیر کرمان است که در این قبرستان دفن شده است و مشخص نیست آیا مزار او هم آسیب دیده یا نه!
عدم نظارت و سوء مدیریت از یک سو و دلایل فرهنگی و مذهبی از سوی دیگر سبب شده در چهل سال گذشته دامنه تخریب بناها و سازه‌های تاریخی متعلق به مسیحیان در ایران بسیار گسترده باشد.

۲۶ مرداد ۱۳۹۰ کلیسای تاریخی کرمان که در لیست آثار ملی ایران نیز ثبت شده بود در کرمان به وسیله لودرها کاملن تخریب و به تلی از خاک تبدیل شد. خرداد سال ۱۳۹۶ گزارش‎هایی به محبت نیوز رسید که نشان می‎داد گورستان تاریخی مسیحیان کرمانشاه نیز تخریب شده و به محلی برای دپوی زباله تبدیل شده است.
ویرانی‎ها به همین‎ها محدود نیست و تخریب گورستان‎های تاریخی و کلیساها سابقه زیادی در ایران دارد. تعرض شهرداری به گورستان مسیحیان اهواز و تخریب و سرقت صلیب‌های قبرستان ارامنه و لهستانی‌های این شهر در سال‌های اخیر نمونه‎ای از این رخدادهاست. حتی بخشی از گورستان ارامنه تهران در منطقه دولت که زیر نظر شورای خلیفه‎گری قرار دارد آسیب جدی دیده است.
«قبرستان انگلیسی‎ها» یا قبرستان مسیحیان بوشهر که به عنوان یکی از محل‌های تدفین ارمنیان بوشهر نیز استفاده می‌شد نیز از تخریب‎ها در امان نماند و زمین‎های آن فروخته شد و ساخت و ساز در آن صورت گرفت.
اغلب تخریب‎ها با چراغ سبز مسئولان شهری صورت گرفته است. در برخی موارد تخریب مسئله فراتر از سود شخصی و انگیزه‎های دینی و اعتقادی است و بحث میلیاردها تومان سود زمین‎هاست که پشت آن مافیای قدرتمند که در لایه‌های بالایی حکومت فعال‌اند دخالت دارند.





:: بازدید از این مطلب : 172
|
امتیاز مطلب : 15
|
تعداد امتیازدهندگان : 3
|
مجموع امتیاز : 3
تاریخ انتشار : پنج شنبه 16 اسفند 1397 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: